Friday, February 14, 2014

Ujian

Assalamualaikum wbt.

Baru-baru ini, diberitahu tentang kisah seorang sahabat. Ujian yang diterima amatlah berat. Jika saja aku ditempatnya, Masha Allah. Mungkin saja aku lebih teruk dari dia. Sungguh aku tidak bisa melihat insan lain menangis di hadapanku kerana secara automatiknya berderai juga air mataku yang bertakung lama. Berlinanganlah titisan air mata dipipi. Tanpa disedari, menangis bersama nya. Sungguh tak mampu untuk tahan. Aku sebagai sahabat perlu memberi kekuatan kepadanya namun aku seperti melemahkan nya dengan menunjukkan tangisan aku. 

Tiada apa yang dapat aku ungkapkan selain kata-kata semangat yang mungkin bisa memberi kekuatan kepadanya. Sesungguhnya Allah menyayangi hamba Nya dan sebab itu kita diberi ujian. Ya, ujian setiap manusia berbeza-beza. Hati naluri manusia tidak sama, setiap manusia memang berbeza. setiap manusia tidak terlepas dari ujian di muka bumi ini. Ujian itu datang dalam pelbagai bentuk, sama ada ringan mahupun ujian yang berat. Lain manusia lain bentuk dan kategori ujiannya. Ada yang berat di mata seseorang itu tetapi ringan pula di mata orang lain, dan begitulah sebaliknya terpulang pada penerimaan dan tahap pemikiran masing-masing. Namun kita harus kuat dalam menghadapi segala ujian dalam hidup iniAllah s.w.t menguji manusia dengan pelbagai ujian semestinya bersebab. Allah nak menguji sejauh mana keimanan dan kesabaran kita dalam menghadapi ujian-ujiannya. 

Allah swt tidak akan menguji hambanya di luar kemampuan hambanya.
“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…
( Al-Baqarah: 286)

Betapa Allah menyayangi hambaNya, tetapi kekadang kita tidak cukup kuat untuk tempuhi segala ujian dan tahap kesabaran kita masih lemah untuk hadapi ujian yang diberi.
"Apabila Allah kasihkan seseorang, Allah mengenakan dengan suatu ujian sehingga Allah mendengar rengekan permintaan yang bersungguhn sungguh"(Dari Musnad Firdaus oleh Dailami)

source:from others blog/wordpress and laman lain jugak. :) 

 Sekian... Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment