Sunday, November 3, 2013

Menulis Lagi

Assalamualaikum...

Bersua lagi kita. Ya, syukur alhamdulillah aku diberi kesempatan lagi untuk bersama kamu semua. Hari ini aku masih bernyawa. Aku masih bisa berkongsi cerita. Aku masih bisa menangis. Aku masih bisa bergelak ketawa. Aku masih mampu tersenyum riang. Aku marah. Aku kecewa. Aku sedih. Pelbagai emosi yang datang yang dirasai. Ya, itu perasaan yang semua orang rasa. Tak dapat kita sangkalkan lagi.

Kau dengan dunia kau?? Aku dengan dunia aku??  Bukankah kita semua di atas satu dunia yang sama. Sedarkah dikau? begitu juga aku. Sedarkah aku? Kita tinggal atas bumi Allah yang sementara. Haa. jangan anggap aku macam-macam. Aku teruk. Salah yang dulu masih bermain2 di kepala. Anggap aku bukan2? Terserah. Ya,aku cuba, cuba tidak bercakap perkara buruk ,cuba tidak melalut benda buruk. Aku kadang2 takut untuk bersuara, untuk bercakap dan berkongsi sesuatu. kerana apa? kerana aku tahu aku tidak mempunyai kepakaran dalam semua hal. Ilmu aku? Tidak lah setinggi mana pun. Aku masih merangkak mencari ilmu. Ilmu aku masih cetek. ya aku akui. Lantaran itu, aku takut untuk bersuara dalam hal2 yang aku tidak tahu dengan baik. Tersilap langkah. tersilap kata. tersilap bersuara. habislaaa. Ilmu agama masih juga cetek. Ceteknya ilmu agama boleh menyebabkan manusia tersesat."Beramal tanpa disertai ilmu yang cukup akan menyebabkan kita tersesat"

"Menurut dari ajaran Islammenuntut ilmu adalah satu dari ibadah." Kadang-kadang aku kagum dengan mereka yang punyai banyak pengetahuan dari aku yang tidak tahu dalam banyak hal. Aku kagum dengan mereka. Banyak yang mereka tahu. Sedangkan yang kurang pengetahuan ini diam seribu bahasa? Ya, diam mendengar mereka bersuara berkongsi ilmu dan pengetahuan yang mereka tahu. Sedikit sebanyak kita dapat memasukkan kedalam minda ke dalam otak, dapat juga tambah pengetahuan. Ilmu tu tak rugi langsung kalau kita kejar, kita cari. 
"Di setiap langkah menuntut ilmu, kamu hendaklah merenung dan memikirkan dengan mendalam kepada yang menjadi tujuan utama disebalik menuntut ilmu"

Aku masih cetek dalam berbicara soal ilmu sains, ilmu sejarah,ilmu agama apatah lagi. Ilmu agama tidak boleh main2. perlu ilmu dan sumber rujukan yang banyak dan sahih. Apa yang disampaikan kepada orang. Kita yang bertanggungjawab. Aku kena selalu ingatkan diri aku untuk berjaga2 berfikir baik sebelum bertindak. Ya, kadang2 buat sesuatu tak fikir betul2 baik buruk. Apa padahnya. 

Ilmu aku masih cetek. Maaf andai aku banyak salah silap dari segi tulisan aku, dari segi penyampaian aku, dari cerita aku dan perkongsian aku.
Ingatkan aku ketika aku lupa, tegurlah aku ketika aku salah.

Sekian, wassalam...

No comments:

Post a Comment