Wednesday, November 13, 2013

Tak Kuat

Assalamualaikum...

Aku teringin untuk menulis hari ini. Jari jemari aku kuat untuk menulis namun aku tidak kuat. Aku tidak kuat dalam melalui masalah yang menimpa aku. Aku tidak kuat untuk hadapi segalanya. Aku manusia biasa. Dan aku sememangnya bukan seorang yang kuat. Allahu. Seakan aku mahu menangis sendirian. Pelbagai jenis perkara yang otak ini fikirkan. Berlegar-legar di ruangan minda aku. Memenuhi kepala aku. Ahhh. Pergi kau masalah . Tidak lah semudah dengan berkata-kata masalah akan pergi. Apa kau fikirkan?

Aku memikirkan banyak perkara. Ya. Kita diberi dugaan.
"I asked Allah for strength and Allah gave me difficulties to make me strong. I asked Allah for wisdom and Allah gave me problems to solve. I asked Allah for courage and Allah gave me obstacles to overcome. I asked Allah for love and Allah gave me troubled people to help. I asked Allah for favors and Allah gave me opportunities. Maybe I received nothing I wanted, but I received everything I needed" Alhamdulillah. Aku tahu dan aku percaya Dia tahu apa yang terbaik, Dia Maha Mengetahui segalanya. 

Bila kepala dah tak tahu mana arah tuju, bila diri dipenuhi dengan masalah. Aku bukan yang terbaik. Aku bukan baik. Aku ingin menjadi baik. Namun hari-hari aku berbuat dosa, sedar ataupun tidak sedar. Bila direnungkan semula, aku kadang-kadang terfikir akukah itu? Teruknya aku. Ahh mungkin itu silap. Itu semua mimpi, aku tahu itu mimpi bukan realiti. Namun, pijak di atas bumi yang nyata, itu realiti, kau lah orang itu. Kau lah orang yang teruk itu. Kau lah orang yang berbuat dosa. Kaulah orang yang berbuat maksiat. Jangan ditunding jari pada yang lain. Cuba berdiri di depan cermin, lihatlah diri kau sendri. Renung wajah di dalam cermin itu. Itu kau. Ya. Jangan disangka orang cukup suka dengan kau. Manusia....... Apa saja kita lakukan tetap juga dijadikan bahan untuk mereka bicarakan. Mereka judge kita. Mereka hukum kita. Mulut orang siapa bisa tutup? Mulut sendiri pun tak bisa ditutup baik inikan pula nak menutup mulut beratus-ratus beribu-ribu orang.

Kau tidak pernah keseorangan. Kau masih ada Allah. Kau mengadu pada Dia yang Maha Pengasih. Walau orang tak faham hati kau, Allah tahu dan faham hati kau. Sabarlah wahai hati. Let Allah show you the way. Ask for Allah forgiveness. Keep returning to Allah.
~MuhasabahDiri~

wassalam...

No comments:

Post a Comment