Tuesday, December 31, 2013

Perubahan

Assalamualaikum wbt.

Mungkin kali ini kerap sikit ya kite menaip kat belog. Takpa. Dah rajin sikit time cuti ni. Nanti dah masuk sem baru memang takde la nak menaip lagi banyak macam ni. ehehe. Okay. Alhamdulillah, aku diberi kesihatan yang baik. Masih diberi peluang untuk bersama keluarga, sahabat dan masih diberi peluang untuk belajar. Alhamdulillah. Syukur sangat after tahu result untuk sem ni. Insha Allah, i'll try my best for next sem.

Aku suka tengok muslimah. Ya Allah, sejuk mata memandang. Dan kalau tengok sekarang ni kan ramai dah berhijrah ke arah kebaikan. Kan? suka tengok bila ramai berhijrah even kawan2 sendiri pun dah ramai berubah. Ya Allah. Aku rasa gembira sangat sebab aku punya kawan-kawan seperti mereka. Ya, memang aku sayang diorang. Sampai sekarang kitorang masih bersahabat baik. Insha Allah sampai bila-bila kami tetap kawan. haaa nia ah rasa macam nak nangis ni. uhukk

Okay. Perubahan. Bila aku fikir. Bila aku termenung sendiri. Perasaan tu ada kat semua orang kan. Berubah tu payah kan? "Berubah itu payah. Bila diri masih tak tabah. Bila hati mudah berubah. Berubah itu payah .Bila diri dikawal amarah dan Nafsu membara dengan mudah. Berubah itu payah Bila niat bukan kerana Allah. Bila hati masih gundah .Bila syaitan membisik mudah. Berubah itu payah Namun segalanya tak susah.Mudah bila kerana Allah. Mudah bila kena pada kaedah dan Bila benar-benar mahu" .Sesungguhnya nak berubah itu sangat payah. Namun istiqamah lagi susah. Tapi takpa sedikit- sedikit cuba, lama-lama Insha Allah boleh. 

Cuba memakai pakaian yang sopan menutup aurat, tudung labuh sekurang2 nya tutup melabuhi dada dengan baik, memakai handsock, memakai stokin. Tutup semua aurat. Berubah slow-slow jangan terlalu drastik. Aku bimbang juga sebenarnya. Aku masih mencuba. Aku sedang mencuba. Dengan sokongan bantuan sahabat2 juga banyak juga membantu sebenarnya. Terima Kasih semua. Tapi bila dah mencuba memakai sebegitu, kita akan rasa kekok untuk tinggal kan semua tu. Jadi lama-lama terbiasa dengan diri. Insha Allah.
"Memang berubah tu mudah tapi untuk istiqamah dengan perubahan itu perlukan mujahadah!"

First, dari segi pakaian, dan sikap-sikap buruk tu. hmm minta dapat dibuang jauh-jauh juga. hehe. sebab perangai, ehemm macam budak2 lagi haa. Insha Allah bisa diperbaiki lagi. Nampak macam seorang yang baik, tapi sebenarnya aku seorang yang hina, lebih buruk lagi , teruk lagi. Terkadang lalai. Lupa. Alpa. 

Jangan memandang alimnya seseorang dari segi pakaian, tudung mereka semua tu sebab bukan pakaian melambangkan hati mereka. Belum tentu seseorang itu baik kalau memakai handsock, stokin dan tudung labuh. Aku niii sendiri lagi lahhh. ummm. Kita manusia biasa,kita cakap sedang berubah,tapi kadang-kadang kita terbabas jugak. :') 


Deep dan betul. :)



"Berubahlah walaupun payah
Walau manusia sudah tak endah
Walau masa silam selalu menerjah
Kerana ajal dijangka susah
Takut bila tak sempat berubah
Kelak akhirat merana tak sudah"-Akumusafir

Insha Allah, kuatkan hati, tetapkan imanmu. Maaf andai ada salah silap dimana-mana. :)
Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment