Friday, June 28, 2013

Cooking Part 1

Assalamualaikum...


Hai. saya suka dan gemar memasak. Mengimpikan dapat sertai masterchef. Sure lah kalau masuk kan, mesti ahh mesti ahh orang first tersingkir. kesian. Bagaimana pula dengan anda? suka memasak atau suka merasa masakan? hehe

Back to story. haaa cenggini. cooking part 1. hmm acceli saya nak share masakan saya. benda simple sangat sangat. serious talk okay. haha. saya sebenarnya suka renovate recipe jugak kekadang. Semua orang rasanya boleh memasak, maybeee lah kan cuma rasa lah yang tak diketahui adakah enak, sedap, lazat ataupun sebaliknya. 

Usually, chef eghin masak guna bahan-bahan basic je. bukan reti sangat tapi bila masak konon ahh kan nampak macam pro giteww. prosak sebenarnya. haha. tak tak takk. menjadi jugak masakan-masakan saya. hehehe. hari ni nak share masakan yang bahan utama telur ayam. catitlah resipi yang sungguh lazat ini. zzzzzzz.

Nama recipe. apa entah sebab saya pakai campak je semua benda.haha. tak tahu pula ada jugak yang sukainye pun. takpe, saya namakan nya "Scrambled Egg Black Pepper" haha. Ini saya reka and buat je. asal jadi.
Bahan-bahan:
telur
kicap
sos tiram
black pepper
serbuk lada sulah

Cara-cara
1- Tuangkan sedikit minyak, panaskan. Masukkan telur sebiji, 2 biji or 3 biji tu bergantung lah kepada anda. haha.
2- sila pastikan api tak terlalu kuat. masukkan kicap secukupnya. satu sudu kecil sos tiram,secubit garam, Serbuk secukup rasa secubit, aji-nomoto, satu sudu kecil black pepper dan sedikit serbuk lada sulah.
3-Gaulkan kesemuanya rata-rata ya. hmm. hancurkan telur tu kat dalam kuali je, cincang2 dengan sudip. haha. Ikut kreativiti masing-masing. so. DONE! haha

Senang kan. hmm. adik saya suruh buat time berbuka tadi. so, i cook this for her.  Try la kalau nak try. haha. nantu akan datang chef eghin share recipe lain pula ya. okay

Selamat mencoba. Selamat Memasak. Hati-hati ketika memasak dan memasaklah dengan penuh kasih sayang.
Assalamualaikum.....

No comments:

Post a Comment